Доброго времени всем! как то разглядывая фотографии немецких лодок сам по себе возник вопрос... Речь идет о самых массовых - семерках. Так вот на лодке есть магнитный компас. Он находится вне зоны прочного корпуса, и даже в надводном положении снять с него показания проблема. К своему стыду не нашел упоминания как и что там было. Про гирокомпас тоже не нашел, хотя уверен что он на этих лодках был. вот он компас отмечен....
Автор, я хоть и не корабел, но и то знаю, что "папа" ну ни как не Денис, а Дёниц. Карл Дёниц... Поэтому название темы нужно исправить... А то получается что у некоего Дениса есть папа, а у этого папы есть волченок... ))) Удачи. Олег.
navy пишет: Так вот на лодке есть магнитный компас. Он находится вне зоны прочного корпуса, и даже в надводном положении снять с него показания проблема. К своему стыду не нашел упоминания как и что там было. Про гирокомпас тоже не нашел, хотя уверен что он на этих лодках был. вот он компас отмечен....
Про компасы. На магнитный компас не обязательно смотреть непосредственно.
Синей стрелкой показан индикатор показаний магнитного компаса (использовался оптический проектор). Гирокомпас был установлен в центральном посту по правому борту ближе к кормовому люку.
Вот описание компасов из британского отчета по обследованию захваченной подводной лодки U-570 типа VIIC.
"Gyro-compass An Anschutz gyro-compass equipment of normal type is fitted. The sensitive element is in the form of a sphere containing two gyros and a sealed damping trough. The sphere is completely immersed in an acidulated water-glycerine mixture of suitable density to make it nearly but not quite buoyant, and it is supported inside the follow-up member by the repulsion effect of a coil inside the sphere carrying A-C current. The 3-phase supply to the gyro rotors is taken through the liquid between conducting polar caps and an equatorial band. Water is circulated from a tank through cooling coils in the compass bowl by means of a pump. Follow-up is controlled by the difference of the liquid resistance path between two electrodes in the follow-up member and the edges of the centre band of the equatorial electrode on the sphere. This difference controls a valve amplifier, the output of which drives a motor and transmitter. The transmitter supplies a repeater motor on the compass drives the follow-up member. Transmission is of the A-C type at 50 volts, 50 cycles, somewhat similar to Magslip or Selsyn, but the repeater motor makes one revolution per degree and is therefore comparable as regard torque with an "M" type motor. In all A-C systems, however, the repeater load reacts on the transmitter and thus limits the maximum load which can be accepted. The amplifier and control equipment in this installation has been fitted all in two boxes, thus reducing the overall sizes compared with ordinary Anschutz equipment. A prism sight has been fitted at the window of the compass bowl to allow convenient observation of the sphere itself and a bracket close by to secure to steering gear, so that the ship can be steered by the compass, although the follow-up is not in operation. A pressure resistant azimuth repeater is fitted on the bridge, and has a window about 4 in. diameter through which can be seen a cyclometer type dial giving the course in degrees, a circular dial giving 10° per revolution, and an engraved glass scale for use with the special azimuth circle of telescope type. The Anschutz gyro-compass has no particular advantage over the Admiralty Sperry type, except greater resistance to shock.
Diving Compass
The magnetic compass equipment comprises a diving compass alone. As far as can be seen, no portable magnetic compass was fitted, nor was any provision made on the bridge for such an instrument. The diving compass is the "Askania" and is somewhat similar in principle to the A.C.O. type. It is mounted forward of the conning tower being protected by a fairing which also covers the emergency blowing group. The compass is not visible from above deck and it can only be used by projection. A non-magnetic radius of about 3 ft. is maintained around the compass. It is of interest that reliance is placed on thick glass windows in the pressure hull to resist external pressure if the binnacle is damaged, and no sluice valve is fitted. The projector lamp is fitted inside the hull as in the A.C.O. type, and light is transmitted up and outside the compass bowl and reflected through the bowl and card, returning through a second pressure glass plate to the projector lens and screen. The efficiency of projection is well up to British present-day standards."
Вот фото гирокомпаса без внешнего оборудования.
Цитата
navy пишет: Нужно хорошее фото или схема, чертеж расположения крышек торпедных аппаратов (вид легкого корпуса)....
с уважением
Вам чертежи и расположение люков торпедных аппаратов для модели нужны или просто интересуетесь?
И интерес есть и модель есть желание сделать. Есть модель REVELL M 1:144 TYPE VII C/41 "Atlantic Version" каталожный номер 05100. буду крайне признателен за любую информацию. с уважением
Вот фото торпедных люков - правда они заварены, но вам же нужно местоположение. Это лодка U-995.
Палубное орудие.
Зенитное вооружение для вашего типа.
20 мм двухствольный Flak M44 - только у вас нет щита и ограничителя угла стрельбы.
37 мм одноствольный Flak M42
Ну и если надумаете делать торпеды видимыми.
PS с помощью этих книг и ссылок, как мне кажется, вы сможете закрыть большинство вопросов. Но если нет - то посмотрим что еще есть. Но было бы проще, если бы вы дали номер борта, который собираетесь строить.
Уважаемый pnk66 мельком глянул и просто потерялся. Сейчас гоняют близкие от компьютера просто болею. Но все равно Спасибо огромное! Все изучу более внимательно. Вопросы еще будут так что надеюсь на вашу помощь. По поводу борта в раздумье... но это решится на днях. Все зависит от истории лодки...... с огромным уважением
Страницы:1
Читают тему (гостей: 1, пользователей: 0, из них скрытых: 0)